Vanliga frågor:

Om du reser med interrail kan du resa vidare med nästa tåg. Har du bokade platsbiljetter så gäller de dock inte på nästa tåg, kontakta servicedesken på den tågstation där du blir frånåkt.

Ni har rätt att åka vidare men är inte garanterade sittplats. Hänvisa till ajc, agreement of journey continuation. Tala med biljettkontoret vid varje byte, ibland (t ex TGV) behöver ni ersättningsbiljett som de kan skriva ut. Också bra att uppvisa orginalbiljetter och bevis på försening eller inställda tåg.

Vi kan tyvärr inte ställa ut ersättningsbiljetter eller omboka er utanför Sverige utan du kontaktar servicedesken på den tågstation där ni blir frånåkt.

Flera europeiskt tågbolag har ingått ett goodwill samarbete, AJC, för att se till att resenären kommer fram till sin slutdestination vid förseningar. Detta gäller vid internationell resa om en resenär missar tåg i en resekedja pga. förseningar eller inställda tåg. Resan får då ske med nästa förbindelse med samma tågbolag som biljetten gäller för utan extra kostnad under förutsättning att resan är planerad med godkänd/minsta bytestid enligt tågbolaget för de aktuella bytesstationerna.
Deltagande bolag är: SNCB/NMBS (Belgien), DSB (Danmark), SNCF (Frankrike), Trenitalia (Italien), CFL (Luxembourg, NS (Nederländerna), SBB/CFF, BLS (Schweiz) SZ (Slovenien), ZSSK (Slovakien), Renfe (Spanien) SJ (Sverige), DC (Tjeckien) , DB (Tyskland), MÁV-START (Ungern), ÖBB (Österrike)

Läs hela inlägget »
Dygnsöverkridande in- eller ut resa
Paketresa eller tågbiljetter - vad är skillnaden
Jag hittar inte nattåget i Rail Planner
Kan vi få ersättningsbiljetter vid försening?
Vad kostar det att boka via er?
Finns det mat att köpa på tåget?
Kan jag avboka?
Tåget är inställt vad gör jag?
Kan jag avboka interrail?